Przestępcy, podając się za pracowników banku, przekonali 71-letnią kobietę, że jej oszczędności są zagrożone i nakłonili ją do przelania pieniędzy na rzekomo bezpieczne konto techniczne. Policja apeluje o ostrożność i przypomina, że żadna instytucja bankowa nigdy nie prosi o udostępnienie danych logowania ani nie wskazuje numerów kont do przelewów zabezpieczających.
Do zdarzenia doszło, gdy 71-letnia kobieta otrzymała telefon od osoby podającej się za przedstawicielkę banku. Rzekoma konsultantka poinformowała seniorkę, że na jej dane wpłynął wniosek o pożyczkę w wysokości 3000 euro. Kilka minut później zadzwonił do niej kolejny oszust, podający się za pracownika departamentu bezpieczeństwa banku. Mężczyzna przekonywał, że sprawa została zgłoszona na policję i do prokuratury oraz zaproponował utworzenie specjalnego konta technicznego, na które kobieta miała przelać swoje oszczędności dla ich ochrony.
Kobieta dała się zwieść oszustom i w trzech przelewach przekazała ponad 50 tysięcy złotych na wskazane rachunki. Dodatkowo udostępniła rozmówcom dane logowania do swojego banku, w tym hasło oraz kody autoryzacyjne. Jak się okazało, konta, na które trafiły pieniądze, były zarejestrowane na osoby o wschodnioeuropejskich nazwiskach.
Postępowanie w tej sprawie prowadzi policja w Rykach. Aspirant Łukasz Filipek podkreśla, że podobne oszustwa zdarzają się coraz częściej i ofiarami najczęściej są osoby starsze. - Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody manipulacji, wykorzystując zaufanie i strach swoich ofiar. Każdy telefon rzekomo z banku, w którym rozmówca prosi o przekazanie pieniędzy, powinien wzbudzić naszą czujność. W takiej sytuacji należy się natychmiast rozłączyć i samodzielnie skontaktować z bankiem poprzez oficjalną infolinię - ostrzega funkcjonariusz.
Policja apeluje o rozwagę i przestrzega przed pochopnym podejmowaniem decyzji w podobnych sytuacjach. Oszuści nieustannie modyfikują swoje sposoby działania, dlatego każda prośba o przekazanie środków powinna zostać gruntownie zweryfikowana. Funkcjonariusze przypominają, że banki nigdy nie proszą klientów o przekazywanie haseł, loginów ani kodów autoryzacyjnych. W razie podejrzenia oszustwa należy jak najszybciej zgłosić sprawę na policję.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.