Jak informuje asp. Łukasz Filipek, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Rykach, kobieta otrzymała wiadomość za pośrednictwem popularnego komunikatora od osoby podszywającej się pod jej znajomą z prośbą o pożyczkę pieniędzy przy użyciu kodu BLIK.
Chcąc pomóc, 47-latka przekazała kod i autoryzowała transakcję w swojej aplikacji bankowej. W wyniku tego z jej konta zniknęło blisko 2000 zł. Dopiero po dokonaniu przelewu okazało się, że konto znajomej zostało przejęte przez cyberprzestępców, którzy rozesłali wiadomości do jej kontaktów, licząc na łatwowiernych odbiorców.
- Po raz kolejny przypominamy, zachowajmy ostrożność podczas kontaktów w sieci! - apeluje asp. Łukasz Filipek.
Jak chronić się przed oszustwem „na znajomego”:
Zawsze zweryfikuj tożsamość osoby proszącej o pieniądze, zadzwoń lub skontaktuj się w inny sposób.
Nie udostępniaj kodów BLIK ani danych logowania do bankowości elektronicznej. Bank i policja nigdy o nie nie proszą.
Zwracaj uwagę na nietypowy lub zbyt pilny styl wiadomości od znajomych.
Włącz w aplikacji bankowej limity transakcji BLIK i powiadomienia SMS, co pozwoli szybko reagować na nieautoryzowane operacje.
Podejrzaną aktywność zgłaszaj policji lub swojemu bankowi – szybka reakcja może pomóc w odzyskaniu środków i zapobiec kolejnym oszustwom.
- Cyberprzestępcy stale modyfikują swoje metody działania. Nie daj się nabrać – zawsze weryfikuj, zanim pomożesz! - przestrzega asp. Łukasz Filipek.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.